Teknik penjagaan kamera DSLR - Infolagi4u

Breaking

Infolagi4u

Informsi Terkini

Search Bar

Sabtu, 5 November 2016

Teknik penjagaan kamera DSLR


Ramai memiliki kamera DSLR, namun mengabaikan penjagaan ringkas yang mengakibatkan peranti menghadapi masalah untuk jangka masa panjang sehingga memerlukan kos tinggi untuk menyelenggara.
Antara tip ringkas yang mungkin tidak diendahkan termasuk:
1. Hendaklah dipegang dengan cermat dan berhati-hati kerana kesan gegaran, ketukan dan hentakan yang kuat akan merosakkan kamera dan lensa yang digunakan.
2. Elakkan kamera terdedah kepada sinaran cahaya matahari secara berpanjangan, begitu juga daripada habuk dan debu. Pancaran matahari secara terus ke panel LCD menyebabkan ia gagal berfungsi dengan baik dan tulisan di dalamnya akan bertukar menjadi kabur.
3. Elakkan terkena hujan atau memegang kamera dengan tangan basah bagi mengelakkan litar pintas pada panel penting yang ada pada bahagian badan kamera.
4. Apabila tidak menggunakan kamera atau lampu flash dalam jangka waktu agak lama, keluarkan bateri yang ada di dalamnya untuk mengelakkan kerosakan pada sistem peranti elektroniknya.
5. Elakkan kesan jari pada cermin lensa. Kesan cap jari mengandungi unsur minyak yang boleh merosakkan lapisan coating atas cermin lensa yang begitu sensitif.
6. Ketika mengambil gambar, pastikan juga tali kamera disangkut ke leher kita dan dililit sedikit pada tangan bagi mengelak kemungkinan kamera terjatuh.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan